
Case

Jeppe Berggreen
Senior Director, Strategy & Client service
Fri eller Forfulgt?
Kunde:
Amnesty International
Leverancer:
Digital strategi og medie eksekvering
Nogle gange glemmer vi, hvor privilegerede vi er i Danmark. Vi glemmer, hvor godt og trygt vi har det. Glemmer, hvor åbne og fordomsfrie vi kan tillade os at være sammenlignet med andre steder i verden - uanset om det gælder politisk overbevisning, religion, køn eller seksuel observans.
Ville du være fri eller forfulgt, hvis du ikke boede i Danmark?
Nogle gange glemmer vi, hvor privilegerede vi er i Danmark. Vi glemmer, hvor godt og trygt vi har det. Det var udgangspunktet for kampagnen, hvor Amnesty International reaktiverede 80.000 tidligere medlemmer i kampen for menneskerettighederne ved at stille spørgsmålet:
Ville du være fri eller forfulgt, hvis du ikke boede i Danmark?
Effektiv reaktivering
Bag reaktiveringen af churnede medlemmer lå dybe dataindsigter og analyser. Hvert medlem var beriget med en passionsscore, der bygger på viden om den forventede livstidsværdi og den menneskerettighed, som man brænder mest for. Denne score gør det muligt at identificere brugerens vigtigste interesser – deres passion – når Amnesty International møder dem i diverse kontaktpunkter.
Dette blev foldet ud i det kreative koncept, hvor involveringen netop var baseret på en række målrettede dilemmaer inden for fx frihed, lighed og retssikkerhed.
Ville du fx. holde din kæreste i hånden på gaden, hvis du var homoseksuel?
Ud fra hvert individuelt svar blev der beregnet en forfølgelsesfaktor. Faktoren er et billede på, i hvor mange af verdens 195 lande man risikerer at blive forfulgt, fængslet eller henrettet…

"Vi har fået en værdifuld indsigt i medlemmernes bevægelser i kunderejsen og har med kampagnen ”Fri eller Forfulgt” fået en fantastisk platform til reaktivering af tidligere medlemmer. Kampagnen har et format, der gør den super nem at besvare for brugeren og samtidig giver et utroligt nuanceret billede af holdningerne til de menneskerettigheder, der er vigtigst hos det enkelte medlem. Kampagnen har givet vores reaktivering af tidligere medlemmer et stort løft! "
Rasmus Møller Jensen,
Ansvarlig for medlemsloyalitet
Amnesty International
Resultat
Amnesty International Danmark har i samarbejdet med Ambition fået en meget værdifuld indsigt i medlemmernes bevægelser, og allerede i første bølge opnåede kampagnen:
Reaktivering
Omkring halvdelen af de tilmeldte valgte også igen at blive medlem af Amnesty International.
Trafik
6,6 millioner eksponeringer på tværs af Facebook, Google og YouTube.
Trafik
12.000 besøgende på kampagnesitet
Tilmeldinger
Tæt på 3.000 tilmeldinger til aktiveringsnetværket, Lifeline
Award
Kampagnen vandt en Creative Circle award I 2019 I kategorien Direct / Data Driven og vandt tre ECHO Awards i 2020 i kategorierne Low Cost, Not for Profit og Best Data Inspired Insight.
Cases
Se alle cases

SEAT
Hands on the Wheel Settles the Deal Specialudviklet prædiktiv model identificerede de mest sandsynlige fremtidige bilkøbere.

Air Greenland
Ambitiøs og kundecentreret digital strategi.

Varelotteriet
En digital løsning, hvor alle vandt Automatiseret digitalt økosystem øgede salget med 300 %.

Danske Shoppingcentre
Digitalt fordelskoncept og dataplatform baseret på sammenhængende datakilder.

Amnesty International
Dataindsigt og tankevækkende gamification-indsats reaktiverede churnede medlemmer.

Lessor
Tilpasset it-arkitektur med fælles kundemaster håndteret i CRM.

Vinduesgrossisten
Skærpet strategi for Google Ads og Shopping fordoblede omsætningen på konkurrencepræget marked.

Ole Larsen
Effektivisering af helt eller delvist manuelle processer.

VisitDenmark
Liv i sommerlandet. Omfattende analyse- og dataarbejde identificerede de sommerhusejere, der havde størst sandsynlighed for at ville leje ud.