
Case

Jeppe Berggreen
Senior Director, Strategy & Client service
BigQuery og øget ROAS
Kunde:
Morfars.dk
Leverancer:
Digital strategi og medie eksekvering
Data og analyser er fantastiske, men effekten ses først for alvor, når de aktiveres med udgangspunkt i bl.a. Google Cloud og Google BigQuery. Morfars.dk fik 89,5 % højere omsætning via en automatiseret og segmenteret Google Ads indsats.
Morfars.dk har en stærk markedsposition, når det gælder fjernstyret legetøj som biler, både og droner.
Den stærke markedsposition gjorde det ikke nemmere at øge omsætningen, og Ambition lavede derfor en plan for analyse, tech-setup og indsatser. Indledningsvis profilerede og analyserede vi køberne, ikke blot samlet set, men også ift. RFM-frekvens. RFM omhandler brugernes antal køb, dage siden sidste køb samt hvor meget, der samlet er købt for.
Der var potentiale i at øge genkøbsraten og fokus blev derfor en automatiseret indsats med udgangspunkt i Google Cloud, Google BigQuery, data fra Shopify, Google Analytics samt 3. partsdata. Det tekniske fundament blev etableret, kundens RFM-score opdateret dagligt, og dashboard viser automatisk profil på de forskellige segmenter og ikke mindst forskellen i både profil og trafikkilde for førstegangskøbere samt de loyale tilbagevendende. Data og analyser er fantastiske, men effekten ses først for alvor, når det aktiveres. I efteråret 2019 blev der derfor igangsat segmenterede indsatser med udgangspunkt i det automatiske setup. Bl.a. gav viden om brugernes relation til shoppen mulighed for at byde mere aggresivt på upper funnel-fraser, og en fokuseret og målrettet display-indsats gav resultater, som sjældent er set før. Udover segmenterede indsatser overfor tidligere kunder blev data også brugt til at aktivere lignende brugere – igen segmenteret ift. kundens relation og loyalitet overfor Morfars.
Resultat
Resultaterne var fantastiske, og salget via Google Ads-indsatserne blev næsten fordoblet med blot 7,5 % øget spend ift. samme periode året før.
Øget omsætning
89,5 % højere omsætning.
Øget Return on Ad Spend
76 % højere ROAS.
Awards
Best Danish Campaign, Nordic Search awards 2020 - Finalist. Best use of data (PPC), European search awards 2020 - Finalist.
Cases
Se alle cases

SEAT
Hands on the Wheel Settles the Deal Specialudviklet prædiktiv model identificerede de mest sandsynlige fremtidige bilkøbere.

Air Greenland
Ambitiøs og kundecentreret digital strategi.

Varelotteriet
En digital løsning, hvor alle vandt Automatiseret digitalt økosystem øgede salget med 300 %.

Danske Shoppingcentre
Digitalt fordelskoncept og dataplatform baseret på sammenhængende datakilder.

Amnesty International
Dataindsigt og tankevækkende gamification-indsats reaktiverede churnede medlemmer.

Lessor
Tilpasset it-arkitektur med fælles kundemaster håndteret i CRM.

Vinduesgrossisten
Skærpet strategi for Google Ads og Shopping fordoblede omsætningen på konkurrencepræget marked.

Ole Larsen
Effektivisering af helt eller delvist manuelle processer.

VisitDenmark
Liv i sommerlandet. Omfattende analyse- og dataarbejde identificerede de sommerhusejere, der havde størst sandsynlighed for at ville leje ud.