
Case

Jeppe Berggreen
Senior Director, Strategy & Client service
Hands on the Wheel Settles the Deal
Kunde:
SEAT
Leverancer:
Digital strategi og medie eksekvering
Kampagnen bankede salget op i højeste gear.
En yderst succesfuld kampagne for SEAT, som ramte de rette forbrugere, med den rette kommunikation. Kampagnen "Hands on the wheel settles the deal" ramte også hele to awards ved "International ECHO Award 2022" og en award ved "Danish Digital Award 2022".
SEAT valgte at tage en helt ny vej, ved at benytte en kombination af datadrevet modellering, Machine learning, en stærkt 1:1 tilgang via postale udsendelser og e-mailkommunikation, samt en veltilrettelagt digital kampagne, som ramte de rette forbrugere, med den rette kommunikation over en længere periode.
Motoren i kampagnen er data – og en specialudviklet prædiktiv model, der kunne vurdere samtlige danske husstande i forhold til sandsynligheden for at husstanden går i markedet i nær fremtid for at købe en bil, samt sandsynligheden for at denne husstand ville købe en SEAT.
Første skridt på vejen var en omfattende analyse af SEATs eksisterende kunder. Til det formål trak man data ud på alle de personer, der havde købt en SEAT i årene 2018 og 2019 og berigede dem med informationer om deres tidligere bil samt en lang række socio-demografiske data, som geografi, køn, alder, uddannelse, beskæftigelse, husstandstype, boligforhold og økonomiske forhold.
Alle data blev feeded ind i en AI-baseret analysemodel, som blev trænet til at identificere og dokumentere sammenhænge mellem adfærd, bildata og kundeprofil.
For at fintune den prædiktive model og teste, at den var i stand til at komme med præcise forudsigelser, blev data output fra modellen sammenlignet med et datasæt over faktiske SEAT-købere i 2020.
Da prædiktionsmodellen var præcis og klar, trak man 30.000 navne og adresser ud på husstande, som havde
Høj sandsynlighed for køb af ny personbil inden for 6-8 måneder.
Allerede ejede et eller flere af de bilmærker, som SEAT primært får nye kunder fra.
Og som samtidig havde den kortest mulige geografiske afstand til en autoriseret SEAT-forhandler.
One to one
Da SEAT ikke havde permission til at henvende sig digitalt til de 30.000 husstande i målgruppen, valgte man at køre med en målrettet one to one direct mail i postkassen med en 8-sider folder, hvor der blev kommunikeret såvel brand kommunikation, samt en god introduktion til alle modeller i SEATs portefølje. Kampagnen blev fulgt op af en hyper local targeteret facebook kampagne for at påvirke brevmodtagerne, samt en intelligent retargeting set up, som påvirkede brevmodtagerne, som besøgte SEAT.dk.

Seat img 1

Målet var at drive forbrugeren fra offline til online, hvor der opsamles et kommunikationssamtykke, og SEAT kunne derefter kommunikere til forbrugerne gennem e-mail og 1. parts data annoncering på Sociale medier.
Antallet af prøveture i SEATs primære målgruppe blev mere end fordoblet i kampagneperioden.
Samtidig blev antallet af prøveture, der endte med et salg, øget med 371 % blandt dem, der havde modtaget en direct mail, i forhold til dem, der var udenfor målgruppen
På baggrund af den succesfulde businesscase har SEAT etableret et fast set up, med en data drevet prædiktions model, der hvert kvartal identificerer navne og adresser på fremtidige SEAT-kunder, og bearbejder disse i et veltilrettelangt analog og digital marketing set up.
Så data, machine learning og AI prædikterer de næste SEAT bilejere, booster salget og øger markedsandele.

Resultat
Antallet af prøveture i SEATs primære målgruppe blev mere end fordoblet i kampagneperioden.
Øget salg
Antallet af prøveture, der endte med et salg, blev øget med 371 % blandt dem, der havde modtaget en direct mail, i forhold til dem, der var udenfor målgruppen.
Awards
Kampagnen vandt to awards ved The International ECHO Award 2022. Sølv i kategorien “Direct mail” og bronze i kategorien “Automotive”. Læs mere her.
Kampagnen vandt også bronze ved Danish Digital Award 2022 i kategorien "Data Science". Læs mere her.
Cases
Se alle cases

SEAT
Hands on the Wheel Settles the Deal Specialudviklet prædiktiv model identificerede de mest sandsynlige fremtidige bilkøbere.

Air Greenland
Ambitiøs og kundecentreret digital strategi.

Varelotteriet
En digital løsning, hvor alle vandt Automatiseret digitalt økosystem øgede salget med 300 %.

Danske Shoppingcentre
Digitalt fordelskoncept og dataplatform baseret på sammenhængende datakilder.

Amnesty International
Dataindsigt og tankevækkende gamification-indsats reaktiverede churnede medlemmer.

Lessor
Tilpasset it-arkitektur med fælles kundemaster håndteret i CRM.

Vinduesgrossisten
Skærpet strategi for Google Ads og Shopping fordoblede omsætningen på konkurrencepræget marked.

Ole Larsen
Effektivisering af helt eller delvist manuelle processer.

VisitDenmark
Liv i sommerlandet. Omfattende analyse- og dataarbejde identificerede de sommerhusejere, der havde størst sandsynlighed for at ville leje ud.