
Case

Jeppe Berggreen
Senior Director, Strategy & Client service
Hold liv i sommerlandet
Kunde:
VisitDenmark
Leverancer:
Digital strategi og medie eksekvering
300 gode grunde til at leje sommerhuset ud: Selvom danske sommerhuse er populære som aldrig før, lejer kun hver 5. sommerhusejer ud. I stedet står sommerhuset i gennemsnit tomt næsten 300 dage om året. For at sætte gang i turismen gjorde et flertal i Folketinget det mere attraktivt at leje ud fra 2019 og frem.
Information til sommerhusejere om de nye attraktive muligheder.
VisitDenmark fik ansvaret for en kampagne, der skulle informere sommerhusejerne om de nye attraktive muligheder – og et overordnet mål om at få i alt 3.000 nye sommerhuse til leje. Dybe indsigter om adfærd og barrierer for at leje ud skulle påvirke præcis de husejere, der har størst sandsynlighed for udlejning og samtidig ejer et hus, der er attraktivt for turister. Kampagnen har et samlet budget på 4 mio. kr. frem til 2021.
Hold liv i sommerlandet året rundt
Et omfattende analyse- og dataarbejde gjorde det muligt at segmentere de 220.000 sommerhusejere i Danmark ud fra sommerhusets beliggenhed, størrelse og barrierer for at leje ud. Segmenteringsmodellen blev styrende for udvikling af kampagnens målrettede medieplan og det kreative univers: Hold liv i sommerlandet året rundt.
E-boks blev brugt som en omkostningseffektiv kanal til informationskampagnen i foråret 2019. Denne blev fulgt op med en markedsføringsdel, hvor vi med glimt i øjet italesatte barriererne for ikke at leje sommerhuset ud samt i kampagnevideoer og SoMe-posts bygget på testimonials fra repræsentanter for de fire målgrupper. På kampagnesiden Livisommerlandet.dk var der information, regneeksempler og gode råd til udlejning. Udlejningsbureauerne og sommerhuskommunerne, som har stor interesse i at skabe øgede indtægter i sommerlandet, blev involveret i kampagnen med materialer og en toolbox til deres markedsføring og PR.

Mindst 500 nye sommerhuse er klar til udlejning
Brancheforeningen vurderer, at der allerede i efteråret 2019 er kommet 500 nye sommerhuse på markedet, som kan tilskrives den digitale kampagne – godt hjulpet af mere end 100 nyhedsmedier og lokale informationsmøder. Så VisitDenmark har allerede fået skabt mere liv i sommerlandet til glæde for både turister og de lokale erhvervsdrivende, der er med til at holde liv i sommerlandet – året rundt.
"Kampagnen fortjener i den grad en pris. Vi har været meget tilfredse! "
Poul Fejer Christiansen,
Feriehusudlejernes Brancheforening
VisitDenmark
Resultat
I efteråret 2019 opnåede kampagnen følgende resultater:
Udlejning
+500 nye sommerhuse til udlejning.
Eksponeringer
6,6 millioner eksponeringer på tværs af Facebook, Google og YouTube.
Trafik
27 % af trafikken til landing pagen resulterede i reelle besøg.
Engagement
22 % havde et højt engagement i indholdet, målt på antal klik.
Omtale
+100 % nyhedsmedier har skabt massiv omtale af kampagnen, godt bakket op af kommuner, udlejningsbureauer, Feriehusudlejernes Brancheforening, Dansk Kyst- og Naturturisme og Erhvervsstyrelsen.
Cases
Se alle cases

SEAT
Hands on the Wheel Settles the Deal Specialudviklet prædiktiv model identificerede de mest sandsynlige fremtidige bilkøbere.

Air Greenland
Ambitiøs og kundecentreret digital strategi.

Varelotteriet
En digital løsning, hvor alle vandt Automatiseret digitalt økosystem øgede salget med 300 %.

Danske Shoppingcentre
Digitalt fordelskoncept og dataplatform baseret på sammenhængende datakilder.

Amnesty International
Dataindsigt og tankevækkende gamification-indsats reaktiverede churnede medlemmer.

Lessor
Tilpasset it-arkitektur med fælles kundemaster håndteret i CRM.

Vinduesgrossisten
Skærpet strategi for Google Ads og Shopping fordoblede omsætningen på konkurrencepræget marked.

Ole Larsen
Effektivisering af helt eller delvist manuelle processer.

VisitDenmark
Liv i sommerlandet. Omfattende analyse- og dataarbejde identificerede de sommerhusejere, der havde størst sandsynlighed for at ville leje ud.